onsdag 19 augusti 2009

skriet

I första numret av opsala skrev jag lite kort om duon Skriet och fantastiskt underbara låten Fåglarna. Jag skrev att det lät som Olle Ljungström tolkar David Bowies Heroes, vilket i min bok inte kan bli något annat än mästerverk.

Ena halvan, Isak Sundström på sång och klaviatur spelar vanligtvis i gruppen Pascal och andra halvan, Jacob Frössén på gitarr är skaparen av fantastiska dokumentären om just Olle Ljungström som visades i SVT tidigare i år. Har ni inte sett den, så leta upp DVD:n och gör det!

I maj sände PSL-bloggen ett litet liveframträdande med Skriet med låten Ben & Hjärtan.

På Way out West i helgen gjorde Skriet sitt första liveframträdande med en diggande Olle Ljungström i publiken. Själv missade jag tyvärr detta och ser mycket fram emot vad duon kommer att hitta på i framtiden. Fram tills jag får möjlighet att stifta närmre bekantskap med såväl album som spelningar, får jag nöja mig med "orginalet" Olle Ljungström, (för det är omöjligt att inte dra raka paralleller gällande såväl lyrik, melodi och röst) som spelar på Katalin den 25/9.


Skriet framför Ben & Hjärtan på PSL-bloggen i maj i år.


Videon till Olle Ljungströms En förgiftad man från senaste skivan Sju.

/LB